Dünya nüfusunun %66’sını oluşturan 5.22 milyar mobil kullanıcısının olduğu günümüzde, mobil cihazların
kullanım oranları her geçen gün artmaya devam ediyor. We Are Social Digital’in 2021 raporuna göre;
nüfusun %97’sinin akıllı cep telefonu kullandığı Türkiye’de akıllı olmayan cep telefonu kullananların oranı
ise %9’u geçmiyor. Bu verilerden hareketle 10 bini aşkın basın, TV ve internet mecralarında yapılan
taramalarla mobil işletim sistemlerinin basın yansımalarını mercek altına alan Medya Takip Merkezi
(MTM) araştırmasından ilginç sonuçlar ortaya çıktı. Buna göre; 2021 yılı içinde yazılı basın, televizyon ve
internet mecralarında toplamda 120 bin 771 habere konu olan Android mobil işletim sistemi, en yakın
rakibi olan iOS’a 70 bin 836 fazla haber ile %142 daha çok konuşuldu.
Mobil işletim sistemlerinde zirve Android’in oldu!
Dünya genelinde kullanım oranı konusunda en yaygın kitleye sahip olan Android, basının da en çok
konuştuğu mobil işletim sistemi oldu. Google, Android sürümlerine tatlı adları vermesi ile de çok
konuşularak gündemde kalmayı başardı. Yakın zamanda 12. sürümünün tanıtımını yapan Android, 2021
yılı içinde toplamda 120 bin 771 haberde kendinden söz ettirdi. Medya Takip Merkezi (MTM) araştırma
sonuçlarına göre; yaygın kullanım ağına sahip bir diğer mobil işletim sistemi iOS ise, 49 bin 935 haber ile
zirvenin ortağı oldu.
Akıllı telefonlar için tasarlanmış bir diğer işletim sistemi olan Openmoko Linux ise, 2021 ilk yarısında çıkan
4 bin 707 haber ile listede 3. sırada yer aldı. Mobil aygıtlarda genellikle aygıt üreticileri tarafından tümleşik
olarak sağlanan Java özelliği ise 4 bin 356 haber ile listeye 4. sıradan giriş yaptı.
Tüketiciler için herhangi bir kaynaktan indirme ya da yükleme olanağı bulunmayan Java’yı,
3 bin 194 haber ile HarmonyOS isimli işletim sistemi takip etti. 1999-2013 yılları arasında Java tabanlı
MTM Medya Takip Merkezi
Dünya Ticaret Merkezi A3 Blok 34149 Yeşilköy / İSTANBUL Tel: +90 212 442 30 00 Fax: 0212 442 20 85
www.medyatakip.com
akıllı telefonlar için geliştirilen mobil işletim sistemi BlackBerry, özellikle son günlerde medyada yeniden
kendisini hatırlattı. Dokunmatik ekranlı telefonlar çıkmadan önce sahip olduğu özgün donanım ve
tasarımla mobil telefon sektöründe çok ciddi bir paya sahip olan BlackBerry, 2 bin 89 haber ile listede 5.
sırada yer aldı. Marka, yeni bir akıllı telefon modeliyle piyasaya dönüş yaptığı haberleri ile gündemdeki
yerini korudu.
Mozilla tarafından özellikle telefonlar için geliştirilen Linux tabanlı açık kaynak bir işletim sistemi olan
Firefox OS ise 1.350 haber ile listede 6. sırada yer aldı. Microsoft’un, 2019 yılında akıllı telefonlar için
sunmuş olduğu Windows Phone işletim sistemi ise 331 haber ile listeye 7. sıradan giriş yaptı. Microsoft’un
daha fazla güncelleme gelmeyeceğini belirterek Windows Phone'u sonlandırma kararı almış olmasına rağmen
basının markaya olan ilgisi devam ediyor.
Ulusal basın Android’çi, yerel basın ise iOS’çu çıktı!
Mobil işletim sistemlerinin ulusal - yerel basın dağılımına bakıldığında ise; ulusal yayınların Android marka
işletim sistemine 1.436 haberde yer verdiği, yerel yayınların ise 1.341 haberde aynı işletim sisteminden
bahsettiği görülüyor. iOS markası, 631 ulusal basın haberinde yer bulurken, 820 yerel basın haberine konu
oldu. Openmoko Linux 114 ulusal, 43 yerel basın haberinde yer aldı. Markayı listede 4. sıradan takip eden
Java, 11 ulusal basın, 56 yerel basın haberinde yansıma buldu. HarmonyOS markası 18 ulusal basın
haberinde kendini gösterirken, 13 yerel basın haberinde yer aldı. 266 ulusal yayın haberine konu olan
BlackBerry, 23 yerel basın haberinde görüldü. Firefox OS markası, 41 ulusal, 9 yerel basın haberinde yer
alırken, sıralamanın son markası olan Windows Phone, 1 ulusal basın, 4 yerel basın haberinde kendinden
söz ettirdi.
MTM’nin gerçekleştirdiği bu araştırmanın en ince detayına kadar/tamamını istenildiğinde
[email protected] adresinden temin edebilirsiniz.
Ayrıntılı bilgi için;
Hülya Uluhan KÜÇÜK / Kurumsal İletişim & Sosyal Medya
[email protected]
MTM Medya Takip Merkezi
www.medyatakip.com / +90 212 442 30 00
MTM Hakkında:
MTM Medya Takip Merkezi
Dünya Ticaret Merkezi A3 Blok 34149 Yeşilköy / İSTANBUL Tel: +90 212 442 30 00 Fax: 0212 442 20 85
www.medyatakip.com
Piyasada rekabet edebilme ölçüsünün sermayeden bilgiye dönüşmesiyle birlikte, şirket ve kuruluşların bilgiye erişim
hızının da var olma ve büyümenin en önemli unsuru olduğu görülüyor.
Bu açıdan bakıldığında günümüzde bilgiyi hızlı ve doğru kullanamayan devasa şirketlerin bir anda yok oldukları, hızlı
bilgi kullanabilen pek çok yeni kurulmuş küçük şirket ve kuruluşun ise kısa zamanda birer dünya devine
dönüştüğüne tanık oluyoruz. Devasa bir bilgi deryasına dönüşmüş günümüzde, görülüyor ki, bilgiyi kullanmak parayı
kullanmanın önüne geçmiş durumda. Bu durumda bilgiye sahip olabilmek ayrı bir uzmanlık ve teknolojiyi
gerektiriyor. MTM Medya Takip Merkezi bu bağlamda size, çalıştığınız sektör, bölge ve piyasa hakkında en yeni
verileri anında ulaştırıp sabahın erken saatlerinde istediğiniz tüm bilgileri ayrıştırılmış bir şekilde ekranınızda
görebilme imkânı sağlıyor.
Medya takibi, ölçümlemesi ve analizi alanında hizmet vermek üzere 1999 yılında kurulan MTM Medya Takip
Merkezi, merkezi İstanbul Dünya Ticaret Merkezi olmak üzere, (şubeleri, temsilcilikleri ve çalışma partnerleri
aracılığı ile) Türkiye’nin her yerine ulaşabilen bir servis ve iletişim ağı kurmuştur. Aynı zamanda Azerbaycan ve
Almanya’da da şubeleri bulunan şirketimiz uluslararası alanda da medya takip hizmeti veriyor.
En geniş anlamda geleneksel medya (TV, Gazete, Dergi, Radyo) takibi, dijital ve sosyal medya takibi yapan MTM,
geliştirdiği Medya Bilgi Rehberi , Etkinlik Takvimi , Online TV Arşivi ve Youtube Video Takibi servisi ile de kendine
özgü bir kuruluştur.
23 bini aşan sayıda, yazılı basın , TV , radyo yayını , Youtube kanalı ve internet medyasını takip eden Medya Takip
Merkezi, Türkiye ve Dünya’da çeşitli sosyal medya mecralarını dinleyip ölçümleyerek raporlama hizmeti sunuyor.
Günlük 190 binden fazla sözcük, anahtar kelime ve keyword işleyen kurumumuz, 604 bin 800’den fazla haber,
reklam verisi kaydederek, 15 binden fazla da gazete ve dergi sayfası işleyen, Türkiye’yi Dünyaya, Dünyayı da
Türkiye’ye yansıtan uluslararası hizmet veren bağımsız ve tarafsız bir medya takip ve ölçümleme kuruluşudur.
Uluslararası platformda da getirdiği yeniliklerle büyümeyi hedefleri arasında tutan ve çalışmalarını bu yönde
sürdüren MTM, tam üyesi olduğu AMEC (İletişim Ölçme ve Değerlendirme Uluslararası Birliği) ve FIBEP (Uluslararası
Medya Takip Şirketleri Federasyonu) gibi uluslararası kuruluşlar ve üyeleri ile global anlamda işbirliğini günden güne
geliştirerek, açık fikirliliğini ve yenilikçi bakış açısını hep taze tutmaktadır.
Uzun uzun bilgi toplamaya zaman harcamayın,
İsabetli kararlarınız için:
İhtiyacınız olan bilgileri, analizleri, raporları biz verelim, kararları siz verin…
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.